STATUT
STOWARZYSZENIA „PRZYJAZNA EDUKACJA”
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie „Przyjazna Edukacja” zwane dalej „Stowarzyszeniem” działa na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku – Prawo o stowarzyszeniach – (Dz. U. Nr. 20, poz. 104, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu.
§ 2
Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Szanuje indywidualne prawo do własnych przekonań i poglądów.
§ 3
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz naczelnych Miejska Biblioteka Publiczna im. Cypriana Norwida, 77-400 Złotów,
ul. Grochowskiego 17
§ 4
1. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
2. Stowarzyszenie używa znaku (logo), którego wzór stanowi załącznik do niniejszego Statutu.
3. Nazwa Stowarzyszenia i jego znak (logo) są prawnie zastrzeżone.
§ 5
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
§ 6
1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach prawa. Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
§ 7
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym charakterze.
ROZDZIAŁ II
Cele i sposoby działania
§ 8
Celem Stowarzyszenia jest w szczególności:
§ 9
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
1. Stowarzyszenie skupia członków zwyczajnych i wspierających.
2. Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia są być osoby fizyczne.
3. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i prawne działające w kołach (sekcjach) istniejących pod opieką Stowarzyszenia
4. Członkowie zwyczajni mają prawo:
a) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia z ograniczeniami określonymi w Art.3 ust. 2 i 3 ustawy "Prawo o Stowarzyszeniach" z dnia 7 kwietnia 1989 roku z późniejszymi zmianami,
b) uczestniczyć w zebraniach Stowarzyszenia z prawem głosu, z ograniczeniami określonymi w Art.3 ust. 2 i 3 ustawy "Prawo o Stowarzyszeniach" z dnia 7 kwietnia 1989 roku z późniejszymi zmianami,
c) uczestniczyć w imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie lub jego sympatyków na zasadach określonych przez organizatorów;
d) zgłaszać wnioski i postulaty wobec władz Stowarzyszenia;
5. Członkowie wspierający maja prawo:
a) uczestniczyć w pracach kół zainteresowań (sekcji)
b) delegować przedstawicieli do Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym
c) uczestniczyć w WZC z głosem doradczym
d) zgłaszać wnioski i postulaty wobec władz Stowarzyszenia
6. Członkowie Stowarzyszenia mają obowiązek:
a) uczestniczenia w pracach programowych Stowarzyszenia
b) godnego reprezentowania Stowarzyszenie w kontaktach z innymi organizacjami i osobami
c) regularnego płacenia składek
7. Członkom zwyczajnym szczególnie zasłużonym dla działalności Stowarzyszenie może być nadana godność Członka Honorowego
ROZDZIAŁ IV
Struktura organizacyjna władz
§ 11
1.Władzami naczelnymi Stowarzyszenia są:
a)Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna,
d) Inne komisje powołane przez Walne Zebranie Członków dla określonych
spraw Stowarzyszenia.
2. W przypadku, gdy liczba członków zwyczajnych Stowarzyszenia przekroczy 100 osób, Walne Zebranie Członków zostaje zastąpione Zebraniem Delegatów wybranych w proporcji jeden delegat na 5 członków zwyczajnych. Mandat delegata trwa do czasów nowych wyborów
3. Szczegółowy tryb i zasady wyborów określi regulamin uchwalony przez Zarząd.
§ 12
1. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
2. Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż przez 3 kadencje.
3. Uchwały władz Stowarzyszenia, o ile statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
4. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz uzupełniany jest spośród nie wybranych kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów. Liczba uzupełnionych w ten sposób członków nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. Uzupełnienie składu władz przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało więcej niż sześć miesięcy.
Walne Zebranie Członków
§ 13
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni (delegaci) oraz Członkowie Honorowi,
b) z głosem doradczym – członkowie wspierający oraz zaproszeni goście.
3. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków, Zarząd powiadamia
członków (delegatów) na co najmniej 7 dni przed terminem zebrania.
§ 14
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
3. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie; przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz.
4. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania
Członków i powołanych na nim komisji.
§ 15
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
2. Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu
2 miesięcy, od dnia otrzymania wniosku określonego w ust. 1 pkt. b
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których
zostało zwołane.
§ 16
Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności:
a) w pierwszym terminie – co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków,
b) w drugim terminie – wyznaczonym w tym samym dniu 15 minut później niż
pierwszy termin – bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
§ 17
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1.uchwalanie statutu i jego zmian, przeniesienie siedziby Stowarzyszenia,
2.uchwalenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
3.uchwalanie regulaminów kół i sekcji prowadzonych przez Stowarzyszenie
4.wybór i odwołanie Prezesa oraz członków władz naczelnych,
5.uchwalanie zasad zatrudniania i wynagradzania pracowników,
6.rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
7.rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji
Rewizyjnej oraz podejmowanie uchwał w przedmiocie udzielania lub odmowy udzielenia absolutorium ustępującym władzom, na wniosek Komisji Rewizyjnej,
8.nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego Stowarzyszenia, na wniosek Zarządu,
9.podejmowanie uchwał w sprawie rozporządzania majątkiem Stowarzyszenia,
10. podejmowanie uchwał w sprawie składki członkowskiej członków zwyczajnych i wspierających
11.podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady,
12.podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
§ 18
Zarząd
1. Zarząd, będący najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie między Walnymi Zebraniami Członków, kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, a za swoją pracę i działalność Odpowiada przed Walnym Zebraniem Członków.
2. Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania członków.
3. W szczególności do kompetencji Zarządu należy:
a)rozpatrywanie odwołań od decyzji prezesa,
b)wykonywanie zadań Stowarzyszenia wynikających z bieżącego zarządzania, a nie
zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania Członków,
c) przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia,
d) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
e) kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
f) zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
g) opracowywanie sprawozdań z bieżącej działalności na użytek Walnego Zebrania Członków,
h) przedstawianie propozycji o wysokości składek,
i) prowadzenie bieżącej działalności finansowej Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującymi przepisami i w ramach upoważnienia Walnego Zebrania Członków,
j) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
k) uchwalanie regulaminów szczegółowych dotyczących działalności Stowarzyszenia,
l)powoływanie – w miarę potrzeb – Biura Stowarzyszenia i określanie jego struktury,
ł) występowanie do właściwych władz o uhonorowanie wyróżniających się członków i pracowników odznaczeniami państwowymi lub regionalnymi i nagrodami,
m) wykonywanie innych czynności dla osiągnięcia celów Stowarzyszenia.
§ 19
1.W skład Zarządu wchodzi Prezes oraz 6 członków. Na swym pierwszym posiedzeniu
Zarząd wybiera ze swego grona 2 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika. W skład Zarządu mogą wejść, z głosem doradczym, osoby delegowane przez koła (sekcje)
2.Prezes Stowarzyszenia kieruje pracami Zarządu.
3.Zasady i tryb działania Zarządu ustala regulamin uchwalony przez Zarząd.
4.Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 4 razy w roku.
5.W razie długotrwałej niemożności pełnienia obowiązków przez Prezesa, funkcję tę obejmuje na ten okres wiceprezes wyznaczony przez Zarząd.
§ 20
1.Zarząd do prowadzenia spraw Stowarzyszenia może zatrudniać pracowników i tworzyć biuro.
2.Biurem kieruje dyrektor biura.
3.Pracowników biura zatrudnia Zarząd Stowarzyszenia.
4.Szczegółowe zasady działania biura określa regulamin uchwalony przez Zarząd Stowarzyszenia.
§ 21
Komisja Rewizyjna jest władzą Stowarzyszenia powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
§ 22
Komisja Rewizyjna składa się z maksymalnie trzech członków, którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona przewodniczącego.
§ 23
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
1.przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
2.przedstawienie Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami,
3.uchwalenie własnego regulaminu działania.
§ 24
1.Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo udziału z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu.
2.Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
Majątek i fundusze
§ 25
1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
Źródłem powstania majątku Stowarzyszenia są:
a) składki członkowskie,
b) dotacje,
c) darowizny, zapisy i spadki,
d) wpływy z działalności statutowej,
e) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
2.Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3.składki członkowskie powinny być wpłacone do końca I kwartału każdego roku,
§ 26
1. Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagany jest podpis Prezesa i jednego z członków Zarządu z zastrzeżeniem pkt.5 § 19 niniejszego Statutu.
2. Do składania oświadczeń woli (w określonej sprawie) Prezes może pisemnie upoważnić innego członka Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 27
1.Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2.Uchwalenie statutu lub jego zmiana wywierają skutki prawne od chwili ich podjęcia.
3.Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
4.W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104, z późniejszymi zmianami).
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 28
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego i z tą chwilą Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną.